آشنایی با فونت یا قلم

از این پس قرار در یک سری از مقالات طراحی فونت رو بهتون آموزش بدم از اونجایی که من برای طراحی فونت اکثرا از FontLab استفاده می کنم بنابرین این سری از مقالات پیش روی شما هم بر اساس این نرم افزار نوشته خواهند شد. در ابتدا سعی می کنم مفاهیم ابتدایی را پوشش بدهم و بعد هم در کنار محیط نرم افزار و احتمالا بصورت ویدیو مطالب حرفه ای تر را بیان خواهم کرد.

فونت به مجموعی از گلیف ها (glyph) و اطلاعات عنوان فونت (font header) هستش. گلیف های هر فونت عموما دارای یک ظاهر متحد و مشابه هستند و در واقع از یک سبک خاص پیروی می کنند.

در گذشته فونت به معنی اندازه (Size) مشخصی از کاراکتر های یک تایپ فیس (typeface یا سبک ظاهری حروف) بود. اما امروزه که فونت ها مقیاس پذیر هستند کلمه فونت شامل تمامی سایز های یک تایپ فیس است.

هر فونت شامل اطلاعات و ویژگی های مهمی هست که رفتار آن را در سیستم تعیین می کنند شما می توانید اکثرا این ویژگی ها را در بخش File > Font Info نرم افزار تغییر دهید.

و اما مجموعه ای از یک یا چند فونت که به لحاظ استایل یا موارد مفهومی با هم مرتبط باشند، شامل بخشی از نامشان را یک فونت فمیلی (Font Family) می نامند. تمام فونت های یک خانواده (فمیلی) باید دارای یک نام خانوادگی تایپوگرافیک (Typographic family name یا به اختصار TFN) مشترک باشند این نام برای تولید نام های دیگر فونت (PostScript Name, Full Name) بکار می رود که در بخش صفحه Names از پنجره Font info قابل مشاهده هستند.

نمای فونت پنل در فونت لب

توجه: فونت هایی که وارد نرم افزار می کنید یا در نرم افزار باز می کنید در بخش Fonts panel نمایش داده می شوند.

محمد عنبرستانیمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد عنبرستانی

توسعه دهنده و طراح وب و همچنین مهندس عمران هستم و البته به موضوعاتی مثل برندینگ، طراحی آرم (لوگو)، رسم و نقاشی، معماری و سایر هنر های بصری علاقه مند هستم! اینجا سعی می کنم اطلاعات مفید و آموزنده که در زمینه کاریم و علایقم هستن رو با شما به اشتراک بگذارم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید