نصب XAMPP در Ubuntu

بعنوان یک توسعه دهنده وب برای تست و اجرا اپلیکشن های وب نیاز به یک وب سرور محلی دارید شما به کمک نرم افزار XAMPP می توانید استک سرور آپاچی و دیتابیس MariaDB و PHP و Perl را روی سیستم خود بصورت محلی نصب کنید. در مقالات قبلی نصب این استک در سیستم عامل لینوکس را توضیح داده بودیم (بیشتر بخوانید) اما در مواردی که صرفاً از استک برای تست و توسعه استفاده می کنید استفاده از XAMPP بسیار آسان تر خواهد بود چرا که XAMPP از پیش تنظیم و پیکربندی شده و البته با چند دستور ساده می توانید وب سرور محلی را مدیریت کنید.

برای نصب ابتدا فایل نصبی مرتبط با لینوکس را از سایت http://www.apachefriends.org دانلود بفرمایید. سپس وارد ترمینال شوید و وارد پوشه دانلود شوید( [username] را بانام کاربری خود جایگزین کنید):

cd /home/[username]/Downloads

اکنون به فایل دانلود شده مجوز اجرا می دهیم( [package name] را با نام فایل دانلود شده جایگزین کنید):

chmod 755 [package name]

اکنون می توانید فایل نصب را اجرا کنید:

sudo ./[package name]

حال پنچره نصب کننده XAMPP باز می شود کافیست تا آخرین مرحله روی کلید Next کلیک کنید. اکنون استک XAMPP نصب شده و وب سرور فعال است البته پس از هر بار روشن کردن رایانه لازم است مجددا وب سرور را استارت کنید:

sudo /opt/lampp/lampp start

نکته اگر در اجرا وب سرور با خطا Command not found برای mySQL و FTP مواجه شوید احتمالا net-tools روی سیستم شما نصب نیست با دستور زیر آن را نصب کنید:

sudo apt install net-tools

حال می توایند سرور را استارت کنید و با باز کردن آدرس http://localhost در مرورگر از نصب XAMPP اطمینان حاصل کنید. (صفحه خوش آمدید برای XAMPP نمایش داده می شود).

دستور های کاربردی:

  • برای متوقف کردن کردن سرور XAMPP:
sudo /opt/lampp/lampp start
  • برای دسترسی به کنترل پنل گرافیکی XAMPP:
sudo /opt/lampp/manager-linux-x64.run

محمد عنبرستانیمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد عنبرستانی

توسعه دهنده و طراح وب و همچنین مهندس عمران هستم و البته به موضوعاتی مثل برندینگ، طراحی آرم (لوگو)، رسم و نقاشی، معماری و سایر هنر های بصری علاقه مند هستم! اینجا سعی می کنم اطلاعات مفید و آموزنده که در زمینه کاریم و علایقم هستن رو با شما به اشتراک بگذارم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید