Legion Y720 بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسان و طراحان در سال ۹۶

در این مقاله به بررسی لپ تاپ Lenovo Legion Y720 و افزودن حافظه SSD مناسب به آن خواهیم پرداخت. اگر برنامه نویس یا طراح گرافیک (خصوصاً وب) هستید و به دنبال یک لپ تاپ عالی برای تمام نیاز هایتان هستید این مقاله برای شماست! اگرچه این لپ تاپ در رده لپ تاپ های مخصوص بازی قرار داره اما در بررسی ها ما این لپ تاپ توانایی اجرای اکثر بازی ها روز را با بهترین کیفیت نداشت پس در این مقاله چندان به بررسی Y720 برای اجرای بازی ها نمی پردازیم.

نکات مثبت:
  • بسیار قدرتمند
  • قابلیت افزودن هارد PCIe SSD
  • عمر باتری
  • صدا کم فن در مصارف روزمره
  • دمای پایین بدنه در مصارف سنگین
  • پشتبانی از دسته های Xbox One
  • صدای با کیفیت (Dolby Atmos)
نکات منفی:
  • بدنه بسیار لکه پذیر (جای اثر انگشت براحتی روی آن نقش می بندد)
  • صفحه نمایش تاریک
  • وزن بالا
  • کاهش توان هنگام استفاده درحالت باتری
  • کارت خوان SD ندارد
  • از Windows Hello پشتیبانی نمی کند
رای کلی:

یک لپ تاپ قدرتمند با قیمتی بسیار مناسب که می تواند نیاز های اکثرا بازی باز ها را نیز براورده سازد کیفیت صدا و کارایی کیبورد آن هم بسیار قابل توجه هستند، اما تنها یک مشکل بزرگ در آن است: نمایشگر بسیار تاریک!

طراحی

طراحی مسلما نقطه قوت این لپ تاپ نیست، مانند اکثر لپ تاپ ها مخصوص بازی از رنگ های قرمز و سیاه استفاده شده اما طرح چهارخانه روی سطح آلمینیومی خارجی آن چندان جالب نیست و بیشتر به طرح برخی پارچه ها شباهت دارد. در بخش داخلی هم استفاده از رنگ قرمز برای بلند گو ها و خطوط قرمز اطراف تاچ پد گرچه حسی قدرتمند به دستگاه داده اما پس مدتی چشمانتان راخسته می کند. گرچه تمام این موارد به مرور برایتان جا خواهند افتاد و دیگر چندان هم بد نخواهد بود.

جزئیات سخت افزاری
CPU 2.8-GHz Intel Core i7-7700HQ CPU
Operating System None in Iran
RAM 16GB (2x8GB) DDR4
RAM Upgradable to 32GB
Hard Drive Size 1 TB
Hard Drive Type HDD
Secondary Hard Drive Size
250 GB
Secondary Hard Drive Type NVMe PCIe SSD (Samsung SSD 960 EVO M.2)
Display 15.6 inch 16:9, 1920 x 1080 pixel 141 PPI, LG Philips LGD0533 LP156WF6-SPK3
Display Type IPS
Glossy Display No
Graphics Card NVIDIA GeForce GTX 1060 (Laptop) – Core: 1405 MHz, Memory: 2002 MHz, 21.21.13.7639 (ForceWare 376.39), Nvidia Optimus
Video Memory 6GB (6144 MB)
Wi-Fi 802.11ac
Wi-Fi Model 2×2
Bluetooth Bluetooth 4.1
Touchpad Size 4.1 x 2.7 inces
Ports (excluding USB) Thunderbolt 3
Ports (excluding USB) Combo Headphone/Mic Jack
Ports (excluding USB) Ethernet
Ports (excluding USB) HDMI
Ports (excluding USB) Mini DisplayPort
Ports (excluding USB) USB 3.0
USB Ports 4
Laptop Model Legion Y720-15IKB Laptop
Machine Type: 80VR
Size 15 x 10.9 x 1.1 inches
Weight 3.1 Kilograms
Company Website lenovo.com

در این مدل خاص هارد SSD موجود نبود بلکه فقط شیار افزودن آن روی مادربورد قرار داشت و ما خود یک هارد مناسب برای این لپ تاپ انتخاب کردیم و به آن افزودیم.

نسبت به سایر رقبا این لپ تاپ اندکی سنگین تر است گرچه همچنان آنقدر سنگین نیست که نتوان آن را مناسب حمل دانست.

در قسمت چپ لپ تاپ پورت اترنت، جک هدفون، دندانه قفل و یک پورت USB 3.0 و در قسمت سمت راست آن پورت تاندربولت ۳ ، یک mini DisplayPort، دو پورت USB 3.0 و یک پورت HDMI وجود دارد در واقع تمام پورت های لازم برای تجهیزات بازی و حتی واقعیت مجازی ارائه شده اند فقط جای یک پورت کارت خوان SD خالیست.

صفحه نمایش

صفحه نمایش فقط یک مشکل دارد و آن هم بسیار وخیم است، روشنایی پایین! تاریکی صفحه نمایش در بازی ها و در تماشای فیلم ها (مخصوصاً اگر نمای بازی یا فیلم نیز تاریک باشد) تاثیر بد خود را نمایان خواهد کرد. برای مثال اجسامی که در تاریکی نسبی در تصاویر قرار دارند ممکن است اصلا دیده نشوند (فرض کنید برخی جزئیات یک فیلم را اصلا متوجه نشوید یا دشمنان شما به راحتی از نقاط تاریک به شما شلیک کنند و شما نتوانید محل آنها را پیدا کنید). این یک اشتباه بزرگ از سوی لنوو است و اصلا هم قابل بخشش نیست! واحد روشنایی برای این مدل ۲۱۰ نیت می باشد که این رقم باید چیزی در حدود ۲۷۱ نیت باشد. در واقع بخشی از این تاریکی بدلیل وجود یک برچسب مات روی صفحه نمایش است شما می توانید به کمک یک سشوار آن را کمی گرم کنید و سپس از صفحه نمایش جدا کنید اگرچه انتظار معجزه نباید داشته باشید.

وسعت پوشش رنگ های RGB در این صفحه نمایش ۷۳ درصد می باشد که از رقم میانگین آن یعنی ۹۵ درصد بسیار پایین تر است اما دقت نمایش رنگها بسیار بالاست و این صفحه نمایش امتیاز ۰.۲ در آزمون Delta-E را بدست آورده، بهترین رقم در این آزمون صفر است.

کیبورد و تاچ پد

در مورد کیبورد نکات خاصی برای ذکر وجود ندارد اکثر ویژگی ها کیبورد در حدود استاندارد قرار دارد برای مثال فاصله حرکت کلید ها ۱.۵ میلی متر (بسیار مناسب) است و نیروی مورد نیاز برای فشردن کلید ها ۷۵ گرم (کمی سفت) است در تایپ کرد با آن به مشکل نخواهید خورد خیالتان تخت! صدای کلید ها هم کم است البته بجز کلید فاصله که کمی پر سرو صداست.

نور پس زمنیه در این کیبورد بصورت چند رنگی (RGB) می باشد که در ناحیه از صفحه کلید این رنگ ها قابل تنظیم هستند (فقط سه ناحیه و نه برای هر کلید) اگرچه چندان هم جالب نیست اما با توجه به قیمت لپ تاپ از سایر رقبا که فقط رنگ قرمز را ارائه می کنند بسیار بهتر است یک کلید مخصوص برای فیلم برداری از محیط ویندوز (در واقع محیط بازی ها) وجود دارد برای استفاده از این امکانات به نرم افزار Nerve Sense نیاز خواهید داشت.

تاچ با ابعاد ۴.۱ در ۲.۷ اینچ بسیار عالیست! دقت بالایی دارد و سریع و بدون مکث عمل می کند.

صدا

صدا یک دلیل بزرگ برای انتخاب این لپ تاپ نسبت به رقباست. این مدل به کمک بلندگو های JBL و پشتبانی از نرم افزار Dolby Atmos می تواند صدا ها را با جزئیات تقریباً کامل و کیفیت بالا پخش کند بلندی صدا هم بسیار بالاست و شما به افزودن بلند گو های جداگانه نیاز نخواهید داشت.

گرافیک، بازی و واقعیت مجازی

گرافیک یک عامل مهم در انجام پردازش های طراحی گرافیکی است اکثر طراحان و برنامه نویسان وب از نرم افزار هایی مانند فتوشاپ، ایلوستریتور، خانواده نرم افزار های کورل، نرم افزار های مونتاژ فیلم مانند افتر افکت و پیریمیر و گاهاً نرم افزار های سه بعدی مانند ۳Ds MAX  استفاده می کنند که تمام این نیاز به کمک پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce GTX 1060 آن هم با ۶ گیگابایت حافظه رفع خواهند شد.

اما اگر مثل من گه گاهی دوست دارید روی لپ تاپتان بازی هم نصب کنید نگران نباشید ما این لپ تاپ را بررسی کردیم و نتایج اصلا هم بد نیست.

بازی Mass Effect Andromeda در بالا ترین حد تنظیمات گرافیکی با رزولوشن ۱۰۸۰p در بازه فریم ریت ۴۶ الی ۷۰ fps اجرا شد و البته در برخی صحنه های بازی لگ هم ایجاد شد اما در حالت تنظیمات High بدون هیچ گونه لگ در بازه فریم ریت ۶۶ الی ۷۰ fps اجرا شد. چندین بازی دیگر را هم تست کردم اما فقط در اجرای بازی Rise of the Tomb Raider با کیفیت نا مناسب در اجرای بازی رو به رو شدم (در بالا ترین حد تنظیمات با ۳۵ fps اجرا شد).

در زمینه واقعیت مجازی هم این لپ تاپ امتیاز ۶.۷ را در آزمون SteamVR Performance بدست آورد که این رقم معنای مناسب بود برای واقعت مجازی است این رقم بصورت میانگین ۵.۷ می باشد.

نکته قابل توجه دیگر این لپ تاپ هم پشتیبانی از دسته های بازی Xbox one هستش که شما بدون نیاز به بلوتوث (دسته های قدیمی بلوتوث ندارند) می توانید این دسته های بازی را در سیستم عامل خود بیافزایید و در بازی ها بدون هیچ مشکلی از آنها استفاده کنید. (دسته های Xbox 360 پشتیبانی نمی شوند)

عملکرد

با توجه به پردازشگر بسیار قدرمند و حافظه ۱۶ گیگابایتی در کنار هارد SSD ای که خودمان به آن افزودیم خیالتان بابت عملکرد ها این لپ تاپ از هر لحاظ باید راحت باشد. برای مثال ۳۰ تب در مرورگر کروم باز کردیم در حالی که یکی از آنها در حال پخش یک فیلم فول اچ دی از وبسایت آپارات بود و همزمان در حال دانلود یک بازی هم بودیم اما هیچ لگ و گیری در سیستم مشاهده نشد.

در یک آزمون تخصصی تر این لپ تاپ در حدود ۵ دقیقه موفق به جفت کردن ۲۰.۰۰۰ نام و آدرس در جداول دیتابس MySQL شد که چندان هم نتیجه قابل توجهی نیست اما مناسب بنظر می آید.

سرعت خواندن هارد SSD ای که انتخاب کردیم ۱۹۵۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن آن ۱۴۳۴ مگابایت بر ثانیه بود.

عمر باتری

در آزمون ما عمر باتری در حدود ۶ ساعت و ۱۹ دقیقه بود در این آزمون لپ تاپ به مرور صفحات وب با اتصال بی سیم بصورت مداوم و نور متوسط صفحه نمایش پرداخت تا خاموش شد. که این میزان بسیار عالیست!

حررات (بدون فعالسازی حالت Extreme Cooling)

حررات لپ تاپ با انجام کار های روزمره همواره پایینتر از حدود مجاز قرار دارد اما در اجرای بازی ها این میزان ها در ناحیه کیبورد به ۴۲ درجه سانتی گراد و ۲۷ درجه در ناحیه تاچ پد و در ناحیه پشت هم به ۴۵ درجه رسید که اندکی از میزان حدود آسایش یعنی ۳۵ درجه بیشتر است که این موارد کاملا طبیعیست و این ارقام نسبت به سایر رقبا مناسب هستند.

نتیجه گیری

Y720 به جرات بهترین لپ تاپ برای مصارف طراحی گرافیکی بلحاظ قیمت و کیفیت ساخت است. مطمئناً بهترین کیفیت صدا را میان سایر رقبا داراست. اما اگر کیفیت تصویر صفحه نمایش یک گزینه کلیدی در انتخاب های شماست و از صفحه نمایش دوم استفاده نمی کنید این لپ تاپ شاید چندان انتخاب خوبی برای شما نباشد و شاید بهتر است صبور باشید تا لپ تاپ ساخت شرکت ایسر یعنی Acer Predator Helios 300 وارد بازار ایران شود این لپ تاپ تفاوت چندانی با Y720 ندارد و فقط در زمینه صفحه نمایش نسبتا بهتر است.

افزودن هارد SSD مناسب

پس از اندکی بررسی متوجه شدیم این مدل فقط از هارد های SSD نوع PCIe یا NVMe پشتیبانی می کند که آنقدر ها هم سریع نیستند ما نیز با توجه به نیاز های یک توسعه دهنده وب هارد Samsung 960 EVO با ظرفیت ۲۵۰ گیگابایت را برای آن انتخاب کردیم. برای افزودن این هارد کافیست درب پشت لپ تاپ را باز کنید سپس در کنار هارد دیسک موجود در لپ تاپ شیار افزودن هارد SSD M.2 را خواهید دید توجه داشته باشید برای بستن هارد به یک پیچ مناسب نیاز خواهید داشت که روی لپ تاپ وجود ندارد و باید از تعمیرگاه ها تهیه شود.

محمد عنبرستانیمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد عنبرستانی

توسعه دهنده و طراح وب و همچنین مهندس عمران هستم و البته به موضوعاتی مثل برندینگ، طراحی آرم (لوگو)، رسم و نقاشی، معماری و سایر هنر های بصری علاقه مند هستم! اینجا سعی می کنم اطلاعات مفید و آموزنده که در زمینه کاریم و علایقم هستن رو با شما به اشتراک بگذارم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید