سوختگی در نمایشگر های آمولد چیست؟

شاید سنتان به آن روز ها که از نمایشگر ها CRT (مانیتور هایی که دارای لامپ تصویر تفنگی بودند و در واقع ظاهر مشابه تلویزیون های خیلی قدیمی داشتند) استفاده می کردیم قد ندهد دورانی که برای نجات نمایشگر از ایجاد سوختگی از Screen Saver ها استفاده می کردیم. اگر آن دوران را بخاطر دارید سوختگی های AMOLED هم چیزی شبیه همان ها هستند. این سوختگی ها روی LCD ها بوجود نمی آمد و برای مدتی خیال همه مان را آسوده ساخته بود. در واقع این سوختگی ها (Burn-in) بصورت هاله ای شبه وار روی صفحه نمایش AMOLED شما نقش می بندد دلیل این اتفاق هم آن است که شما برای مدتی اکثراً بیش از ۱۵ دقیقه صفحه نمایش یا بخشی از آن را روی تصویری ثابت قرار داده اید و آن بخش دچار داغ شدگی و بعد از مدتی سوختگی در آن ایجاد شده و در واقع آن تصویر بصورت یک هاله بر روی آن بخش از AMOLED نقش بسته. برای مثال کلید های ناوبری در اندروید (کلید های پایین صفحه) همیشه در یک محل ثابت هستند و یا کلید های نرم افزار هایی مانند اینستاگرام همیشه در یک مکان ثابت از صفحه نمایش شما قرار دارند حالا اگر بصورت طولانی مدت بدون خارج شدن از این برنامه ها از گوشی استفاده کنید به احتمال زیاد درچار سوختگی در نمایشگر موبایلتان خواهید شد و هاله ای از این کلید ها برای همیشه مهمان تصاویر نمایشگر شما خواهد شد. این مشکل برای دستگاه های دیگر مانند تلویزیون های AMOLED هم ممکن است اما این دستگاه ها کمتر دچار ثبات در تصویر هستند…

چگونگی تشخیص

کافیست یک تصویر کاملا سفید را روی نمایشگر بیاورید تا مشکل نمایان شود.

اما راه حل چیست؟

ساده بگویم راه حلی وجود ندارد جز تعویض نمایشگر! اما برخی نرم افزار ها برای رفع این مشکل از کلک هایی مانند معکوس ساختن رنگ ها استفاده می کنند. یکی از معروف ترین این اپلیکشن ها AMOLED Burn-in Fixer است.

پس اگر هنوز دچار این مشکل نشده اید از این پس با دقت بیشتری از نمایشگرتان استفاده کنید و اجازه ندهید روی نمایشگر سکون ایجاد شود.

محمد عنبرستانیمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد عنبرستانی

توسعه دهنده و طراح وب و همچنین مهندس عمران هستم و البته به موضوعاتی مثل برندینگ، طراحی آرم (لوگو)، رسم و نقاشی، معماری و سایر هنر های بصری علاقه مند هستم! اینجا سعی می کنم اطلاعات مفید و آموزنده که در زمینه کاریم و علایقم هستن رو با شما به اشتراک بگذارم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید